Voeding en het effect op Psoriasis

Psoriasis en voeding

Veel mensen met psoriasis merken dat bepaalde voedingsmiddelen effect hebben op hun ziekte. Er is geen erkend wetenschappelijk bewijs dat een speciaal dieet gunstig is voor psoriasis maar zolang je gezond eet kan het geen kwaad om het vermijden van verschillende voedingsmiddelen uit te proberen. Zo is er onder andere het Psorinovo dieet wat door veel mensen als effectief gezien wordt en zijn gluten in het verleden al gekoppeld aan Psoriasis. Ook lijkt een anti-inflammatoir dieet zoals een zoutarm dieet effect te hebben.

Gluten en Gist

Het verband tussen psoriasis en gluten-intolerantie is niet volledig begrepen maar uit sommige onderzoeken blijkt dat mensen die coeliakie hebben, een gevoeligheid voor gluten (een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge en gerst) een verhoogd risico hebben voor psoriasis. Voor deze mensen kan een glutenvrij dieet lijden tot een verbetering van psoriasis. Het is echter voor iedereen anders, terwijl sommige huidaandoeningen verergeren door tarwe zijn er geen studies die het glutenvrije dieet volledig ondersteunen. Een feit is wel dat veel patiënten een verband merken tussen de inname van gist en de severiteit van hun psoriasis. Het verminderen van de inname van gluten kan geen kwaad en dus een goede optie om te proberen voor een periode.

Zuivelproducten

Psoriasis is een ziekte welke ontstaat door een ontsteking dus het is logisch dat een anti-inflammatoir (ontstekings remmend) dieet kan helpen bij het verminderen van de symptomen. Een voedingsgroep welke vaak geassocieerd wordt met het verergeren van ontstekingen is zuivel, zeker met een hoog vet gehalte. Probeer in plaats van volle melk en vette kazen te kiezen voor de vetarme varianten. Zelfs als het geen verbetering geeft voor psoriasis zijn vetarme zuivelproducten een stuk beter voor je hart, psoriasis patiënten hebben al een hoger risico op hart-en-vaatziekten.

Vet Rood Vlees

Net als zuivel kan vet rood vlees ontstekingen verergeren en bij sommige mensen met psoriasis helpt een anti-inflammatoir (ontstekings remmend) dieet bij het verminderen van de symptomen.  Net als bij zuivel is ook het vermijden van vet rood vlees nuttig gezien de verhoogde kans op hart en vaatziekten bij psoriasispatiënten. Kies zoveel mogelijk voor gevogelte of mager rundvlees.

Vis en Omega-3 vetzuren

Onderzoek toont aan dat omega-3 vetzuren (essentiële vetzuren in sommige vissen) helpen bij het verminderen van ontstekingen. Er zijn ook studies geweest welke aantonen dat een hoge inname van omega-3 vetzuren de symptomen van psoriasis kunnen verminderen. Dit echter wel bij hoeveelheden die niet met normaal voedsel bereikt kunnen worden maar dat maakt nog niet dat mindere inname ook een positieve invloed kan hebben. Verder geeft de inname van Omega-3 vetzuren een kleinere kans op hart en vaatziekten. Het wordt aangeraden om minstens 2 maal per week vette vis te eten als tonijn, makreel, haring, zalm  en forel.

Voedingsmiddelen rijk aan antioxidanten

Het is altijd goed om voedingsmiddelen rijk aan antioxidanten te consumeren. Dit zijn stoffen die beschermen tegen o.a. hart en vaatziekten en kanker. Goede bronnen van antioxidanten zijn fruit, groenten, noten en volle granen. Het is niet noodzakelijk om veel antioxidanten in te nemen voor psoriasis maar het kan zeker helpen, antioxidanten ruimen vrije radicalen op in het lichaam en verminderen schade aan de cellen. Wanneer men bijvoorbeeld rookt zijn er erg veel vrije radicalen aanwezig in het lichaam welke met de aanbevolen inname van groenten en fruit niet volledig opgeruimd kunnen worden. Voor bijvoorbeeld 1 sigaret is er al 30mg vitamine c nodig. Vrijwel gelijk aan 1 portie fruit. Als je extra antioxidanten wilt consumeren is het wellicht handig om naar het Psorinovo dieet te kijken, mogelijk kan dat voorkomen dat de psoriasis juist erger wordt.

Alcohol en psoriasis

Onder psoriasis patiënten wordt bovengemiddeld veel alcohol geconsumeerd. Alcohol is niet per definitie slecht voor psoriasis maar overmatig gebruik ontregeld veel processen in het lichaam wat tot verergering kan leiden. Hoge inname van alcohol droogt ook de huid uit, zeer ongunstig voor psoriasis. Het drinken van likeuren en wijnen wordt aangegeven als psoriasis verergerend in het Psorinovo dieet. Zelf merk ik na het drinken van een fles wijn duidelijk dat mijn psoriasis de volgende dag een stuk actiever is dan normaal. Ook likeuren moet ik vermijden.

Vitamine A, D en B12

Vitamine A, D en B12 zijn bij veel processen in het lichaam betrokken en een belangrijke hiervan is de huid. Veel psoriasispatiënten hebben een tekort aan vitamine D en in sommige gevallen ook B12. Heeft u ooit uw bloed laten prikken? De kans is groot dat een van deze te laag zijn. Vitamine D is in deze een van de belangrijkste, deze heeft een ontstekingsremmende werking welke op zijn piek zit bij een bloedwaarde van 150 nmol/l. Veel artsen zien 50 nmol/l of 80 nmol/l als de ondergrens wat feitelijk wel zo is maar een hogere waarde heeft zeker voor iemand met psoriasis veel toegevoegde waarde. Er zijn gevallen bekend waar suppletie van vitamine D3 ervoor gezorgd heeft dat psoriasis weg gaat bij de patiënt. Ook wanneer een patiënt onder behandeling is van Psorinovo geeft het duidelijk resultaat. Verbetering wordt over het algemeen gezien vanaf 70nmol/l

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS